Atte Kaleva
Malmin lentokenttä on tärkeää säilyttää ilmailukäytössä tulevaisuutta silmälläpitäen. On suorastaan järjetöntä ryhtyä repimään toimivaa infraa, kun mitään korvaavaa kenttää ei Helsinkiin voida rakentaa. Euroopassa trendi on jo pitkään ollut se, että metropolialueiden pienempien kenttien liikennemäärät kasvavat kasvamistaan. Hitaammalla kalustolla hoidetaan naapurikaupunkien välisiä lyhyempiä matkoja, Helsingin kohdalla tämä korostuu tulevaisuudessa esim. Tukholman, Tallinnan ja Pietarin välisessä liikenteessä.
Maassamme on parhaillaan huutava pula liikennelentäjistä, joiden koulutuksessa Malmi näyttelee elintärkeää roolia. Suomi tarvitsee Suomessa koulutettuja lentäjiä jatkossakin ja tarjoaahan Malmi koulutuksen ohella myös viranomaisilmailulle sopivan tukikohdan.
Lisäksi on hyvä muistaa Malmin kiistattomat luontoarvot ja alueen maapohjan sopimattomuus asuntorakentamiseen. Malmin lentokenttäalue on koko Etelä-Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen laaja yhtenäinen niittyalue, jolla mm. eri hyönteislajeja esiintyy runsaasti.
Kyllä Helsingistä rakentamatonta, ja rakentamiseen vieläpä paremmin sopivaa, maata vielä löytyy. Ei tarvitse kuin katsoa ulos lentokoneen ikkunasta seuraavan kerran Malmille tai Helsinki-Vantaalle laskeutuessa.